Kategorier
Annonse

Sånn får du bedre søvn

Mange sover ikke så godt som de potensielt kunne, og ofte er det på grunn av ting som man kan gjøre noe med, men bare ikke vet at har en betydning. Dette må vi få gjort noe med, og derfor får du her et lite innblikk i noen ting som kan hjelpe deg med å optimere søvnen din – som du kanskje ikke visste om at du kunne gjøre engang. 

Det er mange som undervurderer viktigheten av både madrass, dyner og puter når det kommer til søvn. For selv om det å ikke få sove, eller i det hele tatt det å sove dårlig, er noe som kan ha mange grunner. Dette kan være ting som overhodet ikke har med selve madrassen å gjøre, men det er også lett å overse dette som et viktig element i vurderingen av helheten. Et sted du kan finne masse bra madrasser er for eksempel Rammemadrasser, der du kan velge mellom masse forskjellig – sånn at du kan velge din favoritt. 

Optimer rutinene dine 

Det er mange gode ting man kan gjøre for å optimere rutinene sine, og det er mange flere enn man tror. Man vet stort sett om det med at man ikke må drikke kaffe for sent og at det er bra å prøve å minimere bruken av skjem i timene før man legger seg, men de er også mange andre gode tips som kanskje er litt mindre kjente (men minst like viktige)! 

  • Legg deg og stå opp på omtrent samme tid hver dag. Dette er noe av det aller mest virkningsfulle du kan gjøre, fordi det hjelper kroppen din med å komme inn i den naturlige rytmen som vi ofte ødelegger. 
  • Tenk over miljøet på soverommet ditt. Ha det kaldt og kjølig når du sover og sørg for å regulere behovet ditt når det kommer til om du skal ha en tykk eller tynn dyne for eksempel. 
  • Få mest mulig dagslys tidlig på dagen. Dette er en av de beste måtene å hjelpe kroppen inn i den naturlige døgnrytmen. Mye lys tidlig på dagen, betyr bedre produksjon av melatonin om kvelden – og da sover man bedre. 
  • Finn riktig pute. Det å sovne er en ting, men det å holde seg sovende er en annen, og her kommer det å ha den riktige puten inn i bildet. Velg en som passer til sovestillingen din, så er du sikret de beste forutsetningene for god søvn.