Kategorier
Annonse

Slik holder du deg aktiv

Daglig fysisk aktivitet er viktig for oss mennesker. Du har kanskje selv merket hvordan det er når man ikke har vært aktiv på noen dager. Kroppen fungerer dårligere og det kan påvirke søvn og konsentrasjonsevne. Likevel kan det være vanskelig å være motivert til å være aktiv, da er det viktig å huske på at aktivitet ikke nødvendigvis innebærer harde og lange økter på treningssenteret.

Kroppen har godt av å være i bevegelse, selv om det kun er snakk om en tur i skogen, at du går til skolen eller sykler til jobb. Det er anbefalt at barn beveger seg en time hver dag, mens voksne skal ha minst to og en halv time med aktivitet i uken. Det er lettere for barn å være i aktivitet, ettersom de har friminutt og gymtimer på skolen, som en del av hverdagen. Voksne vil typisk ha et travlere liv, og mindre tilrettelagt tid til mosjon.

Hverdagsaktivitet

En god kilde til mosjon er hverdagsaktivitet. Dette trenger hverken å innebære treningssenteret eller vekter, men er for eksempel en tur med hunden om morgningen, eller å gå til butikken fremfor å ta bilen. Det finnes mange muligheter for å presse inn litt aktivitet i en travel hverdag, uansett om det er sommer, vinter, vår eller høst.

Sett deg mål

Å sette seg et fast mål kan være god motivasjon for mange. Dette kan for eksempel være at man skal gå 10 000 skritt daglig. Da kan det være hjelpsomt med en smartklokke som teller skritt og måler pulsen for deg. Det finnes en rekke smartklokker til dame og herre, der det naturligvis varierer i design og funksjoner.  

Klokken kan hjelpe deg med å enkelt få oversikt over daglig aktivitet, slik at du alltid vet hvor mye du bør bevege deg.